Reprezentanţii sectorului energiei regenerabile salută lansarea Contractelor pentru Diferenţă (CfD), singurul mecanism de sprijin care, conceput şi implementat în concordanţă cu reglementările europene, protejează atât consumatorii finali, cât şi investitorii de volatilitatea pieţei.
„Sectorul energetic naţional şi cel european trec printr-o transformare accelerată ca urmare a crizei energetice ocazionate de pandemia de COVID-19 şi de invazia Rusiei în Ucraina, care a condus la o creştere fulminantă a preţurilor şi a determinat o reorientare către tehnologiile curate. În acest nou context strategic, în care asigurarea implementării rapide şi eficiente a surselor regenerabile a devenit prioritară, sunt necesare politici, măsuri şi mecanisme care să susţină obiectivele de tranziţie. CfD-urile au un rol esenţial în atingerea acestor ţinte, ca urmare a faptului că protejează consumatorii şi investitorii de volatilitatea economică şi politică, reducând astfel costul capitalului şi stimulând investiţiile datorită stabilităţii veniturilor pe termen lung”, se menţionează într-un comunicat comun al Asociaţiei „Romanian Photovoltaic Industry Association” (RPIA) şi al Asociaţiei Române pentru Energie Eoliană (RWEA).
Pentru România, o piaţă cu un potenţial incontestabil, dar cu un cadru de reglementare impredictibil, acest mecanism este esenţial pentru a creşte gradul de încredere a tuturor actorilor implicaţi, susţin reprezentanţii celor două organizaţii.
În contextul noului obiectiv european privitor la energia din surse regenerabile (SRE), de 42,5%, care pentru ţara noastră ar înseamna o creştere a ponderii SRE la peste 40% (11,1 GW fotovoltaic şi 11,4 GW eolian), cei 5 GW în proiecte fotovoltaice şi eoliene CfD contribuie substanţial la atingerea ţintelor naţionale.
„Pe lângă impactul direct asupra mixului energetic, susţinerea dezvoltării tehnologiilor curate are beneficii socio-economice considerabile, dat fiind că fiecare 1 euro investit aduce un aport la economie de 1,3 euro, iar fiecare 1 milion de euro creează 6,1 locuri de muncă. În acest sens, pentru România, mecanismul CfD susţine atingerea ţintelor privind energia SRE, stimulează investiţiile şi creşte gradul de atractivitate al pieţei, protejând concomitent consumatorul final”, se mai arată în comunicatul celor două asociaţii.
Asociaţiile RPIA şi RWEA atenţionează că, pentru ca mecanismul să aibă efectul scontat, este necesar un cadru clar şi transparent, care să abordeze în mod corespunzător riscurile legate de investiţiile pe termen lung şi care să asigure predictibilitate, condiţii fundamentale de asigurare a finanţării necesare construirii proiectelor ce vor intra sub incidenţa acestui mecanism.
Asociaţia „Romanian Photovoltaic Industry Association” (RPIA) şi Asociaţia Română pentru Energie Eoliană (RWEA) reprezintă producători, dezvoltatori şi prestatori de servicii şi echipamente din sectorul energiei regenerabile, cu o putere totală instalată de peste 5 GW.
Guveru a adoptat pe 4 aprilie o Hotărâre care stabileşte cadrul general de funcţionare a mecanismului Contractelor pentru Diferenţă bidirecţional. Acesta asigură un ajutor financiar de operare pentru capacităţile de producere de energie electrică cu emisii reduse de carbon. Tehnologiile eligibile de producţie a energiei electrice sunt cele care utilizează: resurse eoliene onshore; resurse eoliene offshore; resurse solare fotovoltaice; resurse hidro; resurse nucleare; hidrogen; stocarea energiei.
În baza mecanismului Contractului pentru Diferenţă, se acordă ajutor de exploatare pentru operarea unor capacităţi de producţie energie electrică. Acordarea acestui tip de ajutor de operare se realizează fie în baza unor scheme de ajutor de stat, fie în baza unui ajutor de stat ad-hoc, notificate şi aprobate de către DG Competition.
Ajutorul de operare este acordat prin intermediul plăţilor pentru diferenţă pentru energia produsă, măsurată şi livrată în Sistemul Electroenergetic Naţional, care face obiectul contractului CfD, de către Contrapartea CfD (OPCOM) către beneficiarul CfD, în situaţia în care preţul de referinţă este mai mic decât preţul de exercitare licitat sau de către beneficiar către Contrapartea CfD, în situaţiile în care preţul de referinţă este mai mare decât preţul de exercitare.
În cazul schemelor de tip CfD, preţul de exercitare pentru un contract este determinat prin licitaţie, iar în cazul unui ajutor de stat CfD ad-hoc, preţul de exercitare este determinat prin negociere. Orice schemă de tip CfD sau ajutor de stat CfD ad-hoc şi orice contract CfD aferent se supune autorizării şi face obiectul deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene.
Bugetul total estimat al schemei este de 3 miliarde de euro şi este asigurat din Fondul pentru Modernizare. AGERPRES