O proporţie de 12,5% din capacitatea mondială de transport maritim containerizat este afectată de întârzieri, faţă de 11,3% în februarie, respectiv 8,38% în aprilie, conform analiştilor companiei daneze de consultanţă Sea-Intelligence, care avertizează că este posibil ca situaţia să nu revină la normal mai devreme de sfârşitul anului viitor.

Costul transportului mărfurilor cu containere maritime a crescut atât de mult încât producătorul american de băuturi răcoritoare Coca-Cola Co. a ajuns să apeleze la navele utilizate în mod normal pentru transportul materiilor prime industriale. În perioade normale, Coca-Cola transportă produsele sale în întreaga lume în aceleaşi containere maritime care sunt utilizate pentru a transporta orice, de la jucării la biciclete.

Însă, în condiţiile în care, în prezent, capacităţile de transport sunt supuse presiunilor, Coca-Cola a ales să utilizeze aşa-numitele „bulk carriers”, la care apelează traderii de materii prime pentru transportul produselor precum cărbune şi minereu de fier, conform dezvăluirilor făcute de Alan Smith, director de achiziţii în cadrul Coca-Cola.

Principalul avantaj al utilizării containerelor este că acestea sunt un element integral al unui lanţ logistic care poate transporta bunuri în mod eficient de unde sunt produse până la locul în care sunt utilizate. Navele cargo sunt mai ieftine, dar sunt mai puţin convenabile pentru că mărfurile trebuie să ajungă în port, respectiv dintr-un port în altul.

Potrivit Drewry Shipping, în prezent, un container care transportă bunuri din Shanghai la Rotterdam costă 14.558 de dolari, preţurile din domeniu crescând în acest an la cel mai ridicat nivel din ultimele decenii. Situaţia pe piaţa containerelor maritime este atât de tensionată încât au existat chiar cereri pentru unii transportatori cargo să transporte containere pe punţile navelor lor de marfă.

Într-o astfel de situaţie, costurile pentru companiile care închiriază nave au început să crească exploziv, la fel tarifele pentru transportul mărfurilor în vrac. Indicele Baltic Dry, care arată costul închirierii navelor cargo, a urcat marţi la 5.409 puncte, cel mai ridicat nivel din ultimii 13 ani, potrivit Baltic Exchange.

Costurile unui container de marfă au crescut semnificativ de anul trecut, iar sporirea cheltuielior cu forţa de muncă şi materiale au majorat preţurile produselor atât în magazinele online, cât şi în cele fizice. Pandemia a rupt lanţul de aprovizionare anul trecut, iar companiile de transport maritim care duc lucruri în întreaga lume încă nu şi-au revenit.