Doar 1,5% dintre companiile din România cu peste 10 angajați au folosit tehnologii bazate pe Inteligență Artificială (AI) în anul 2023, mult sub media Uniunii Europene de 8%, conform datelor Eurostat, atrage atenția Cristian Popa, economist, membru CFA și membru în consiliul de administrație al Băncii Naționale a României (BNR).

„Trenul AI pleacă. Ne urcăm și noi în el? Această discrepanță evidentă indică faptul că România ar putea rata oportunități importante de inovare. Este posibil să fim în fața celei de-a 4-a Revoluții Industriale. Pe de altă parte, țări precum Danemarca și Olanda înregistrează rate de adopție considerabil mai ridicate în implementarea soluțiilor digitale moderne”, subliniază Cristian Popa.

Sursa foto: Cristian Popa, BNR

Potrivit acestuia, inteligența artificială pare că devine rapid un motor al automatizării în numeroase activități economice. În dezvoltarea software și analiza datelor, AI eficientizează procesele repetitive, iar în marketing personalizează campaniile publicitare și analizează comportamentul consumatorilor pentru a oferi soluții adaptate. De asemenea, AI joacă un rol tot mai important în interacțiunile cu clienții, unde chatbots și alte tehnologii automate preiau sarcinile simple.

„Pe măsură ce AI-ul preia tot mai multe sarcini, colaborarea dintre inteligența umană și cea artificială devine tot mai necesară. Pare că fuziunea dintre inteligența umană și cea artificială va reprezenta fundația viitorului nostru tehnologic. Această sinergie, deși încă în faza de experimentare, va deschide calea către aplicații tot mai complexe, capabile să transforme profund multe industrii. Așa cum strămoșii noștri nu puteau anticipa saltul tehnologic ce a derivat din apariția motorului cu aburi sau a electricității, iar bunicii noștri au fost uimiți de apariția internetului și a smartphone-urilor, și noi ne aflăm acum în pragul unor schimbări majore. Deși este dificil să ne imaginăm viitorul, suntem la o răscruce unde inovația va transforma complet realitatea noastră cotidiană. Tehnologia schimbă lumea în moduri care par de neconceput până când, inevitabil, se întâmplă. Hype sau noua realitate? Ce părere aveți?”, scrie Cristian Popa.