Încasările din industria ospitalităţii au atins în 2021 nivelul din anul 2019, dar profitabilitatea a fost cu 60% mai mică, a declarat Daniel Mischie, vicepreşedintele Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA).
„Industria ospitalităţii din România a arătat foarte multă rezilienţă, în sensul în care încasările din 2021 au atins acelaşi nivel ca şi cele din anul 2019, cel mai bun an pentru această industrie, dar trebuie să luăm în considerare că în realitate, de fapt, luând în considerare inflaţia aferentă anului 2020, respectiv 2021, încasările sunt mai mici cu 10%. Totodată, dacă luăm în considerare şi creşterea preţurilor la utilităţi, respectiv la materii prime, profitabilitatea practic este cu 60% mai mică în comparaţie cu anul 2019”, a afirmat Mischie, la Conferinţa Naţională a Industriei Ospitalităţii.
Întrebat de jurnalişti despre impactul creşterilor de preţuri la utilităţi, el a admis că există un program prin care autorităţile au plafonat preţul la utilităţi, însă acesta e plafonat la „de 3 ori mai mare sau 4 ori mai mare”.
„Nu vreau să îmi imaginez ce s-ar fi întâmplat dacă ar fi fost lăsate la liber. Ne aşteptăm ca în perioada următoare să apară programe de plafonare a preţurilor sau de susţinere inclusiv a companiilor mari. Companiile mari, care sunt mari angajatori, practic suferă din acest punct de vedere… Evident că am pus această problemă la întâlnirea pe care am avut-o cu prim-ministrul şi există pe lista noastră de lucru un program de ajutorare sau de plafonare a preţurilor pentru operatorii mari, pentru companiile mari din această industrie… Din păcate, schema nu este încă gata şi nu, nu vă pot spune. Nu suntem gata de finalizare„, a susţinut vicepreşedintele HORA.
Potrivit acestuia, în discuţia cu premierul reprezentanţii industriei au reclamat lipsa ajutorului acordat de stat pentru 2021, an în care industria a fost restricţionată parţial. Companiile din domeniu nu au putut desfăşura activitatea economică, iar programul HoReCa 2 nu a mai fost aplicat întrucât „s-a terminat cadrul COVID”.
„Urmează ca acestea să acceseze un alt cadru, Ucraina, care va presupune o compensare din punct de vedere al creşterii preţurilor la energie şi la materii prime”, a susţinut el.
În altă ordine de idei, Mischie a atras atenţia asupra faptului că orice creştere de preţ la materii prime sau utilităţi se va resimţi şi în tarife.
„Deci, practic, restaurantele ţin pasul cu creşterea preţurilor furnizorilor. Noi astăzi suntem un business de tip pany business, deci nu avem o profitabilitate mare. În industrie vorbim de câteva procente profitabilitate. Orice creştere de preţ, indiferent că vorbim de creşterea preţului la materii prime sau la utilităţi, te duce de la 0 plus la 0 minus, deci pune în pericol afacerea. Preţurile în restaurante urmează de fapt preţurile pe care producătorii, respectiv furnizorii le au către restaurante, deci vor ţine pasul în acest sens”, a afirmat Daniel Mischie.
În opinia acestuia, şi masa de Revelion va fi mai scumpă cu 20-30% faţă de cea de anul trecut.
Referitor la criza de personal din industrie, şeful HORA a menţionat că sunt aduşi muncitori din Asia, dar problema întâmpinată de companii este durata acestui proces, de 9 luni – 1 an. AGERPRES