România are posibilitatea să atragă de la investitori câteva zeci de miliarde de euro grupând companiile cu capital majoritar de stat care sunt viabile într-un superholding pe care să îl listeze, a declarat, Gabriel Biriș, co-managing partner Biriș Goran SPARL și Fondator The Tax Institute.
‘Care ar fi o posibilă soluție? Identificăm companiile viabile, grupăm companiile, probabil că vor fi multe zeci, grupăm aceste companii viabile, le punem pe căprării, le punem într-un holding intermediar, pe industrie. Și apoi, holding-urile astea intermediare le punem într-un superholding pe care inițial îl listăm. Estimarea, așa, ochiometric, uitându-te la principale companii la care statul e majoritar, dar nu neapărat majoritar, e undeva peste 30 de miliarde. Asta înseamnă că noi putem să aducem în superholding până în 30 de miliarde de euro listând compania asta, sunt fonduri suverane care fac asta, să atragem capital fără să vindem capitalul, după care să-l reinvestim, fie prin intermediul holding-urilor intermediare, în companiile operaționale. Le-am numit OPCO. De exemplu, un OPCO poate să fie Romgaz, alt OPCO poate să fie Hidroelectrica, Transgaz, toate companiile mari, și nu numai din energie. Asta aduce avantaje și în ceea ce privește corporate governance. În etapa a doua poți să te gândești să listezi și holding-urile intermediare, alte încă vreo 30 de miliarde, diluându-le, dar crescând mult plăcinta. Ai mai puțin, dar dintr-o plăcintă mult mai mare. Practic, România are posibilitatea ca, într-o perioadă decentă de timp, să atragă de la investitori câteva zeci de miliarde, la cost free, adică fără costuri, mai mult decât PNRR-ul’, a spus Gabriel Biriș, la conferința ‘Finanțarea Dezvoltării: (Re)capitalizarea României și utilizarea tuturor instrumentelor de irigare financiară a economiei’.
El a vorbit despre realizarea și listarea unui superholding în contextul în care România trebuie să facă o ajutare bugetară, în perioada următoare, de 11%, incluzând aici creșterea investițiilor în apărare, 3% din PIB, și pensionarea ‘decrețeilor’, 2% din PIB.
Gabriel Biriș a afirmat că România nu poate susține un asemenea efort financiar doar prin creșterea de taxe.
Pe de altă parte, el a menționa că în cazul unui superholding riscul principal îl reprezintă ‘calitatea managementului’ și ‘acapararea de către politic a unei astfel de construcții, în interes personal și nu în interesul țării’. AGERPRES