Actuala creștere a prețului petrolului nu este cauzată de o lipsă a ofertei din piață, ci de faptul că rafinăriile, băncile și armatorii de nave refuză să contracteze petrol rusesc. Energy Aspects, o companie de consultanță, a declarat că 70% din țițeiul rusesc se luptă să găsească cumpărători, în timp ce prețul petrolului din alte surse este din ce în ce mai mare.

“Companiile majore din Europa nu se mai ating de petrolul rusesc și doar câteva rafinării și firme comerciale europene sunt încă pe piață, dar creșterea tarifelor de transport și a primelor de asigurări de război complică semnificativ tranzacțiile”, a spus Energy Aspects. “Se pare că mai mulți proprietari de nave nu au vrut să facă rezervări din Marea Baltică sau Marea Neagră din cauza lipsei asigurării de război”.

Țițeiul Brent din Marea Nordului, referința de preț pentru petrolul european, a crescut miercuri cu 6%, până la un maxim de 113 dolari pe baril, cel mai mare din ultimii opt ani, cu peste 20% mai mult decât înainte de începerea operațiunilor militare. Totodată, țițeiul ruses (Ural) se tranzacționa la un nivel cu peste 18 dolari pe baril mai mic decât petrolul Brent, o diferență de preț record în epoca post-sovietică.

 

Citiți analiza integrală pe BiziDay.ro