Automobile Dacia, OMV Petrom Marketing şi Rompetrol Downstream sunt cele mai mari trei companii româneşti după cifra de afaceri din 2021 care au cel puţin un brand autohton în portofoliu, top realizat de Ziarul Financiar.
În această analiză au fost incluse doar companiile care au branduri de consum, mai exact branduri cu care oamenii interacţionează direct. Clasamentul nu ţine cont de acţionariatul acestor firme, astfel că unele pot fi afaceri antreprenoriale, altele sunt controlate de stat, în timp ce, în cazul majorităţii, proprietarul e străin.
Cele mai mari 15 companii care au cel puţin un brand românesc în portofoliu adună afaceri de 117 mld. lei. Ele au împreună 82.000 de salariaţi, unele dintre aceste firme fiind de altfel cei mai mari angajatori locali. Trei exemple în acest sens vin din retail – Dedeman (bricolaj), Profi şi Mega Image (comerţ alimentar). Acestea două din urmă sunt nume româneşti, deşi puţină lume le mai asociază cu România, ci mai mult cu faptul că au acţionar străin. Comerţul alimentar e dominat de companii mari, de grupuri străine. Profi e singura reţea ce are în spate un fond de investiţii, iar acesta nu are operaţiuni similare în alte ţări. În rest, marii retaileri au – fie sub acelaşi brand, fie sub altele – subsidiare în mai multe pieţe. Spre exemplu, olandezo-belgienii de la Ahold Delhaize au Mega Image în România, dar au magazine sub alte mărci şi în Serbia, Grecia, Cehia sau SUA.