Retailerul online eMAG a devenit cel mai valoros brand românesc, detronând Dacia. Compania a depășit valoarea de 1 miliard de euro, în creștere cu 29% față de anul trecut. OMV Petrom se află pe locul 4 în acest clasament, cu o valoare a brandului estimată la 422 milioane de euro.

Evaluarea a fost realizată de Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand. Este pentru prima dată când o companie din domeniul ecommerce se poziționează pe primul loc în topul companiilor din România.

Această schimbare istorică la vârful clasamentului a rezultat din creșterea brandului de e-commerce, favorizată de orientarea mai accentuată a consumatorilor către online în timpul pandemiei, combinată cu scăderea veniturilor Dacia.

„Consumatorii devin tot mai familiarizați cu comerțul online în piețele cheie (România, Ungaria și Bulgaria), iar potențialul de creștere al brandului rămâne ridicat, chiar dacă sectorul online este foarte competitiv și în continuă schimbare”, arată Brand Finance.

„Până foarte recent, brandul Dacia părea abonat la primul loc în clasament. Ascensiunea fermă a brandului eMAG marchează și un simbolic schimb de ștafetă, de la un brand cu vechime către un brand inventat cu mai puțin de 30 de ani în urmă. Pe această notă, ar fi un semn pozitiv pentru România dacă tot mai multe branduri din “noua economie” ar urca în top 50”, spune Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania.

 

Dedeman (+24%) și Altex (+31%) confirmă creșterea sectorului de retail

Dedeman (a cărui valoare de brand a crescut cu 24% până la 504 milioane euro) si Altex (în creștere cu 31% până la 123 milioane euro), reprezintă, împreună cu eMAG, creșterea brandurilor din retailul românesc. In pofida faptului că operează în principal prin magazine fizice, într-un mediu puternic afectat de restricțiile din timpul pandemiei, brandul Dedeman a crescut și rămâne cel mai valoros brand deținut integral de acționari români, protejându-și poziția a treia în clasament. Brandurile de retail sunt bine poziționate pentru a profita de creșterea cererii de bunuri în perioada post-pandemie, mai arată Brand Finance.

Valoarea combinată a primelor 50 de branduri a crescut cu 5,6% față de clasamentul de anul trecut – în linie cu creșterea pe ansamblu a economiei românești (5,9%).

Banca Transilvania este cel mai puternic brand românesc, cu un rating AAA+

În procesul de calculare a valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea forța relativă a brandurilor (Brand Strength), printr-un complex de factori care evaluează investiția în marketing, brand equity și performanța de business. În conformitate cu standardul ISO 20671, Brand Finance încorporează în evaluare și rezultatele cercetării proprii de piață cu peste 100.000 de respondenți în peste 30 de țări și 30 de sectoare economice.

După această măsură, brandul Banca Transilvania (valoare de brand în creștere cu 6% până la 397 milioane euro, pe locul 5 în clasamentul valoric) este cel mai puternic brand românesc, intrând în zona de „elită” a ratingului AAA+, cu un index de forță a brandului de 90/100 – ceea ce o plasează in mod remarcabil pe plan global între primele zece cele mai puternice bănci.

Top 10 cele mai puternice branduri românești

Noi și vechi, intrări și ieșiri

Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 30 de ani, ocupă 60% din locurile acestui clasament, și generează peste 60% din valoarea totală, ceea ce este o bună măsură a dinamismului economic.

Lista brandurilor cu cea mai mare valoare nu a suferit multe schimbări în ultimii ani, cu doar două-trei branduri intrând sau ieșind din clasament în fiecare an. În această ediție, doar două intrări în top 50: brandul BILKA (care a revenit după o absență in 2021) cu o creștere impresionantă de 56% a valorii până la 20 milioane euro, și brandul de bere Ciuc (valoare 18 milioane euro).

Cele două branduri care nu se mai regăsesc în clasament în acest an sunt COCORICO și Blue Air  –­ cel din urmă fiind în procedura de insolvență ca urmare a restricțiilor din pandemie.

Top 10 cele mai valoroase portofolii românești

În plus față de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include în studiul anual și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață. Cele 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse în clasamentul individual. Cele 10 portofolii de top sunt practic neschimbate din 2017, timp în care niciun competitor nu a crescut suficient de mult pentru a-și face loc în clasament.