Pe fondul relaxării măsurilor restrictive impuse ca reacție la COVID-19, piața rezidențială autohtonă și-a continuat trendul ascendent în al doilea trimestru din 2021, iar prețurile solicitate de către vânzătorii de locuințe au consemnat cel mai mare avans de la declanșarea pandemiei. Astfel, în perioada aprilie-iunie, valorile de listare ale proprietăților rezidențiale din România (apartamente, dar și case) s-au majorat, în medie, cu 3,1% față de trimestrul anterior – comparativ cu un plus de 2,2% în T1 2021, +1,9% în T4 2020 și, respectiv, +0,3% în T3 2020.
Marja de creștere consemnată trimestrul trecut este specifică, totuși, unor condiții normale de piață, o evoluție similară fiind consemnată, spre exemplu, în trimestrul al treilea din 2019.
În ceea ce privește diferența anuală de preț, un alt indicator important pentru evoluția pieței rezidențiale, aceasta a ajuns, în T2 2021, la o valoare de +7,6% – ceea ce marchează un avans de 4,6% puncte procentuale față de cele trei luni anterioare, când se situa la +3%. De menționat este însă că în primele trei luni ale anului în curs acest indicator se situa la un minimum al ultimilor șase ani, conform analizei Imobiliare.ro.
„Pandemia a schimbat preferințele românilor în ceea ce privește selectarea unităților locative, oamenii au înțeles importanța alegerilor lor pe termen lung și că un apartament este mai mult decât «un acasă», este și cea mai bună metodă de păstrare sau creștere a banilor investiți. Ca tendință generală, oamenii caută apartamente mai luminoase, mai spațioase, cu balcoane mari sau cu grădini, caută spații libere și deschise, doresc mai multă verdeață. Majoritatea cumpărătorilor au căutat să facă un upgrade al spațiului de locuit în această perioadă, de la garsonieră la două camere sau de la două la trei camere, pentru că oamenii au fost nevoiți să transforme locuința în birou sau sală de școală pentru copii fără a renunța la un loc unde să-și petreacă și timpul liber”, spune Liviu Lepădatu, Director General, Atria Urban Resort.
În conformitate cu tendința ascendentă a prețurilor proprietăților rezidențiale observată la nivel național, toate cele 11 mari orașe (cu peste 200.000 de locuitori) monitorizate de Analize Imobiliare au înregistrat, în al doilea trimestru din 2021, majorări ale sumei medii solicitate la vânzarea unui apartament.
Cel mai semnificativ avans trimestrial a fost consemnat de Craiova (+4,8%, până la până la 1.260 de euro pe metru pătrat), capitala Olteniei fiind urmată de Brașov (+4,7%, până la 1.320 de euro pe metru pătrat) și de București (+4%, până la 1.540 de euro pe metru pătrat). Pe următoarele locuri în clasamentul creșterilor de preț se situează Constanța (+3,3%, până la 1.320 de euro pe metru pătrat), Cluj-Napoca (+2,2%, până la 1.890 de euro pe metru pătrat util), Iași (+1,9%, până la 1.110 euro pe metru pătrat), Timișoara (+1,6%, până la 1.310 euro pe metru pătrat), Ploiești (+1,5%, până la 980 de euro pe metru pătrat), Brăila (+1,5%, până la 900 de euro pe metru pătrat), Oradea (+1,4%, până la 1.100 de euro pe metru pătrat), și, în cele din urmă, Galațiul (+1,2%, până la 1.010 euro pe metru pătrat). Bucureștiul înregistra, în cele trei luni anterioare, cel mai mic avans, anume +0,4%.
Raportat la ultimele 12 luni, interesul pentru achiziția de proprietăți rezidențiale s-a înscris, în cinci din cele șase mari centre regionale, pe o traiectorie ascendentă – excepția de la regulă fiind reprezentată de Constanța, unde cererea s-a diminuat cu 4% în ultimul an. Pe de altă parte, evoluții pozitive au avut loc în București (+12%), Timișoara (+20%), Brașov (+9%), Cluj-Napoca (+29%) și, respectiv, Iași (+12%).
„În T2, cele mai tranzacționate apartamente rămân cele cu două camere, de aproximativ 50-60 de metri pătrați utili, dar există solicitări și pentru structuri cu suprafețe mai mari, de 80-100 de metri pătrați. Apartamentele cu trei camere reprezintă prima opțiune pentru familiile cu copii. O tendință identificată în ultimul an a fost dorința clienților de a avea la îndemână, în cartier, cât mai multe facilități și servicii, precum magazine, cabinete medicale sau farmacii ce vor deservi comunitatea. Proiectele de dimensiuni medii și mari integrează și o zonă dedicată spațiilor comerciale”, a spus Dragoș Țigău, General Manager, Qualis Properties.