Înmatriculările de autoturisme în Europa au înregistrat o scădere de aproape 14% în primul semestru, însă piaţa din România a evoluat în sens invers şi a înregistrat cea mai puternică creştere a înmatriculărilor comparativ cu primele şase luni ale anului trecut, arată datele publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Potrivit sursei citate, 5,597 milioane autoturisme au fost înmatriculate în perioada ianuarie-iunie 2022 în Uniunea Europeană, Marea Britanie şi ţările EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia), în scădere cu 13,7% comparativ cu 6,485 milioane de unităţi în primul semestru 2021. Aceasta în condiţiile în care toate marile pieţe auto din UE (Germania, Franţa, Spania şi Italia) au înregistrat scăderi de două cifre, variind de la un declin de 22,7% în Italia, până la unul de 10,7% în Spania.
În schimb, în România înmatriculările de autoturisme au crescut cu 23,1% în ritm anual în primul semestru, până la 58.712 de unităţi, acesta fiind cea mai mare creştere procentuală înregistrată în Europa.
De asemenea, luna iunie 2022 a fost a 11-a lună consecutivă de scădere a înmatriculărilor de autoturisme în Uniunea Europeană, cu un declin de 15,4%, până la 886.510 unităţi, în condiţiile în care problemele de-a lungul lanţurilor de aprovizionare au continuat să limiteze producţia de vehicule. ACEA subliniază că cele 886.510 de autoturisme înmatriculate în UE în luna iunie reprezintă cea mai mică cifră pentru această lună înregistrată de la debutul publicării datelor statistice în 1996.
Toate cele patru mari pieţe auto din UE (Germania, Franţa, Spania şi Italia) au înregistrat scăderi de două cifre în luna iunie, cea mai importantă fiind scăderea de 18% înregistrată în cazul Germaniei iar cea mai mică fiind cea de 7,8% înregistrată în Spania.
În cazul României, înmatriculările de autoturisme au înregistrat o scădere de doar 6,6% în luna iunie, una din cele mai modeste din UE, pe piaţa locală fiind înmatriculate 11.067 de autoturisme.
În rândul marilor producători generalişti, vânzările liderului european Volkswagen au scăzut cu 18,5% în primul semestru al acestui an, din cauza unor scăderi puternice înregistrate în cazul mărcilor Skoda şi Audi. Pentru grupul Stellantis, vânzările au scăzut cu 22,5% în primul semestru, cu un declin important în special în cazul mărcilor Peugeot, Fiat şi Citroen.
Vânzările grupului Renault au scăzut cu doar 8,1% în primul semestru, graţie avansului de 16% al vânzărilor de autoturisme marca Dacia, cu 210.526 de unităţi înmatriculate în Europa în primele şase luni ale anului, care au compensat pentru scăderea cu 20,8% a vânzărilor de autoturisme marca Renault.
În schimb, grupul sud-coreean Hyundai-Kia şi-a continuat creşterea pe piaţa europeană, cu un avans de 9,9% al înmatriculărilor în primul semestru, astfel că în prezent Hyundai-Kia este în urma grupului Renault când vine vorba de cota de piaţă în Europa.
Începând din primăvara lui 2021, piaţa auto din Europa şi America este frânată de o serie de probleme logistice, precum penuria de semiconductori. Cipurile electronice, fabricate în principal în Asia, sunt indispensabile pentru producţia de telefoane şi laptopuri, dar şi a automobilelor care includ din ce în ce mai multă tehnologie. Cu o stabilizare a aprovizionării cu semiconductori, ACEA prognoza o revenire a vânzărilor de automobile în al doilea semestru din 2022, însă războiul din Ucraina a limitat acest optimism. AGERPRES