Generatik, prima platformă digitală din România care automatizează planificarea și implementarea campaniilor de publicitate indoor, anunțată oficial în vara acestui an de Brand Management, vizează consolidarea pieței de mall advertising și atrage atenția asupra potențialului nevalorificat al acestui canal, într-un moment-cheie în care brandurile și agențiile își definitivează bugetele media pentru 2026. Cu o experiență de peste 20 de ani în indoor advertising, echipa își propune să integreze top 3 mall-uri la nivel național în ecosistem. Ajustând pentru segmentul indoor, Generatik estimează o creștere accelerată și previzionează să tranzacționeze încă din anul de debut până la 7% din bugetele de indoor dedicate mallurilor din România

Piața internațională de publicitate offline trăiește o perioadă de creștere accelerată. În Europa, segmentul Digital Out-of-Home (DOOH) a fost evaluat la aproximativ 3,1 miliarde euro în 2024 și este prognozat să depășească 7,5 miliarde euro până în 2033, cu o rată anuală de creștere de peste 10%. La nivel global, marketingul experiențial, care include activări de brand, producții speciale, instalații și campanii immersive, este estimat la 71 miliarde euro în 2024 și va ajunge la aproape 135 miliarde euro până în 2033. Aceste cifre confirmă că direcția dominantă în comunicare nu mai este simpla expunere, ci crearea de experiențe memorabile, integrate offline și online. 

Advertisingul românesc se aliniază acestor tendințe și trece printr-o perioadă transformatoare, care pune accent pe impact și interesele consumatorului modern. La nivel local, conform Media Fact Book 2025 realizat de Initiative Media, piața de OOH din România a ajuns la 47 milioane de euro în 2024, cu o creștere de 12% peste estimări, datorată cererii ridicate din retail și expansiunii DOOH. Previziunile indică o creștere de 5% în 2025, până la 49 milioane de euro, iar pentru indoor advertising Generatik ajustează această perspectivă la o creștere de 7%, reflectând interesul crescut al brandurilor pentru spațiile din centre comerciale.

„Într-o industrie unde campaniile se lansează adesea ca un puzzle complicat, Generatik simplifică procesul și îl transformă într-o linie dreaptă. Viitorul publicității nu mai este doar despre afișe informative, ci despre impact, senzații și experiențe memorabile. Consumatorii din România petrec, în medie, peste trei ore la fiecare vizită la mall, iar acest lucru se traduce în oportunități directe pentru branduri să fie prezente acolo unde se iau deciziile finale de achiziție. Studiile arată că două treimi dintre clienți preferă să vadă sau să testeze produsul fizic înainte să-l cumpere online, ceea ce confirmă nevoia unei integrări mai puternice între campaniile offline și cele digitale. Prezentarea de oferte și promoții, completată de activări interactive, poate transforma experiența de shopping într-un parcurs fluid”, declară Răzvan Marincoi, Product Manager Generatik.

Potrivit studiului realizat de Brand Management și Reveal Marketing Research, în România, vizitele la mall rămân constante în preferințele românilor, chiar dacă frecvența a scăzut ușor în 2025 față de 2024. În prezent, 52% dintre respondenți merg la mall cel puțin o dată pe săptămână, iar durata medie a vizitei a crescut de la 142 de minute în 2024 la 208 minute în 2025. Cheltuiala medie pe vizită a ajuns la 370 lei, cu aproape 15% mai mult decât anul trecut.

Mai mult, peste 70% dintre vizitatorii de mall își amintesc mesajele publicitare, indiferent de gen. Nivelul de reamintire este mai ridicat în rândul segmentelor mature (36-45 ani și 46+), dar și al celor care frecventează mallurile săptămânal, unde procentul urcă peste 70%. Generația Z rămâne o oportunitate pentru captarea atenției, iar aici o rată de succes este dată de creearea experienței imersive pe care o poate aduce un brand prin execuții multisenzoriale capabile să transmită în moduri atipice mesajele către consumatori.

Comportamentul de consum confirmă schimbări importante. Dacă zona de food & beverages este în ușoară scădere, explicabilă prin creșterea livrărilor la domiciliu, segmente precum îmbrăcămintea și încălțămintea (+2%), respectiv cărțile și produsele de birotică (+6%) au înregistrat creșteri. Aceste date subliniază că publicitatea indoor este un canal esențial pentru categoriile cu potențial mare de dezvoltare, precum fashion, beauty, FMCG sau entertainment.

„Mall advertising-ul nu mai este doar un canal secundar de comunicare, ci o tactică strategică și un punct de diferențiere în mixul media. În prezent, cererea vine mai ales din partea brandurilor, însă agențiile au acum șansa să includă proactiv aceste soluții în campaniile propuse. Putem susține implementarea unor campanii complexe de mall advertising și previzionăm să tranzacționăm până la 7% din bugetele de indoor dedicate mallurilor din România, chiar din anul de debut. De asemenea, suntem în discuții avansate ca, până la finalul acestui an, să listăm în ecosistemul Generatik peste 1.000 de spații publicitare aflate în incinta top 3 performeri naționali din segmentul mall-urilor”, adaugă Răzvan Marincoi.