Salvaţi Copiii România, cu sprijinul Fundaţiei OMV Petrom, extinde programul Să fim prieteni – Fără Bullying – un program de prevenire a bullying-ului, cu o metodologie dezvoltată de Mary Foundation şi Salvaţi Copiii Danemarca – la peste 260 de grădiniţe din Bucureşti şi din ţară. Analiza preliminară derulată inainte de introducerea programului în grădiniţe arată că 85% dintre profesorii din unităţile de învăţământ selectate consideră că preşcolarii cu care lucrează se întâlnesc cu situaţii de bullying, iar 54% dintre ei afirmă că nu toţi copiii au parteneri de joacă la grădiniţă.
1.244 de specialişti din grădiniţe au fost formaţi în perioada iunie – septembrie 2024, alăturându-se celor 606 pregătiţi în anul şcolar anterior. Aceştia vor lucra cu peste 26.000 de preşcolari şi părinţii lor în anul şcolar 2024 – 2025 pentru a crea comunităţi educaţionale incluzive şi sigure şi a-i spriji pe copii să aibă relaţii pozitive. Specialiştii beneficiază şi de suport continuu în cadrul comunităţii de practică Să fim prieteni.
Ulterior formării, grădiniţele au fost dotate cu valize cu resurse ce conţin instrumente educaţionale specifice: ursuleţul prietenos, ghiduri pentru specialişti, cărţi cu activităţi, cartonaşe de conversaţie, fişe cu exemple care stau la baza conversaţiilor cu copiii. Cu ajutorul acestora, copiii învaţă să-şi exprime emoţiile, dezvoltă o înţelegere mai profundă a propriului rol în interacţiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit. Prin folosirea materialelor, prin implicarea în numeroase conversaţii şi activităţi de grup, copiii, părinţii şi specialiştii învaţă cum să gestioneze tachinarea şi bullying-ul. Impactul intervenţiei va fi măsurat pe tot parcursul anului şcolar, iar rezultatele vor fi folosite pentru a îmbunătăţi şi extinde ediţiile din anii următori.


Studiul preliminar* realizat în rândul cadrelor didactice mai arată că:
– Bullyingul este conştientizat la nivelul comunităţii, 97% dintre cadrele didactice afirmă că fenomenul se află în atenţia grădiniţei unde îşi desfăşoară activitatea.
– 54% constată o creştere a fenomenului de izolare socială, afirmând că, în grădiniţa unde lucrează, nu toţi copiii au cu cine să se joace. În aproape un sfert dintre aceste cazuri (23%), copiii excluşi din jocul cu colegii se află în astfel de situaţii adesea sau în permanenţă.
– 60% sunt de părere că bullyingul reprezintă o problemă şi în afara orelor de grădiniţă.
– În ceea ce priveşte atribuirea responsabilităţii pentru comportamentele de bullying între copii, cel mai frecvent sunt indicaţi părinţii (75% din răspunsuri), urmaţi de grupul copilului (50%), copiii respectivi (48%) şi apoi cadrele didactice (42%) şi conducerea şcolii (12%). 72% dintre respondenţi atribuie responsabilitatea mai multor factori, fapt care indică o corectă percepţie asupra complexităţii fenomenului.

* Studiul preliminar a fost derulat pe un eşantion de 608 specialişti (educatori, consilieri, directori) incluşi în program. Chestionarele au fost aplicate anterior introducerii metodologiei în activitatea didactică.

„Bullyingul este un fenomen complex, care afectează bunăstarea emoţională, dezvoltarea socială şi sănătatea mentală a copiilor şi are consecinţe atât asupra celor care sunt ţintă a bullyingului, cât şi asupra celor care iniţiază sau a martorilor tăcuţi. De aceea educaţia timpurie este esenţială, pentru ca toţi copiii să accepte şi să valorizeze diferenţele dintre ei şi să dezvolte relaţii sociale sănătoase”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România.

„Bullying-ul poate fi prevenit. 72% dintre cadrele didactice nou intrate în program afirmă acest lucru. Este necesar să intervenim cât mai devreme astfel încât să sprijinim copiii să îşi conştientizeze propriile trăiri emoţionale şi să înveţe cum să le gestioneze într-un mod sănătos. Prin extinderea programului, oferim oportunităţi de a acţiona şi instrumente de prevenire a bullyingului şi promovare a relaţiilor pozitive pentru copii, părinţi şi educatori din 20 de judeţe”, spune Amalia Fodor, Director Fundaţia OMV Petrom.

Analiza de impact a programului derulat în anul şcolar 2023 – 2024 confirmă eficienţa utilizării metodologiei, concluziile arătând că:

– 70% dintre copiii preşcolari care au beneficiat de programul „Să fim prieteni – Fără bullying” au capacitatea de a-şi exprima emoţiile şi de a le gestiona într-un mod pozitiv.

– 64% dintre specialişti au remarcat îmbunătăţirea climatului din grădiniţă.

– 24% dintre părinţi se organizează mai bine pentru a consolida relaţiile dintre copii şi în afara grădiniţei.

DESPRE PROIECT

Bullyingul la grădiniţă se manifestă sub forma excluderii de la jocuri şi activităţi, neacceptării în grup, etichetării şi exprimării neadecvate.

Programul Să fim prieteni – Fără Bullying are la bază cercetări de ultimă oră şi este fundamentat pe patru valori – toleranţă, respect, grijă şi curaj. Totodată, metodologia vine în sprijinul cadrelor didactice, oferind un model pedagogic şi instrumente educaţionale esenţiale necesare implementării educaţiei bazate pe valori, în acord cu prevederile curriculumului naţional pentru educaţie timpurie.

Activităţile cu copiii pot fi introduse cu uşurinţă în programul zilnic şi contribuie la formarea abilităţilor socio-emoţionale, ţinând cont totodată de interacţiunile la nivel de grup şi integrarea copiilor în acord cu caracteristicile şi înclinaţiile individuale.

Adulţii din jurul copiilor sunt deopotrivă beneficiari ai programului, având acces la activităţi dedicate dezvoltării de competenţe pentru crearea unei comunităţi pozitive şi responsabili pentru setarea de modele comportamentale sănătoase. Activităţile specifice metodologiei prioritizează întărirea relaţiilor sociale ale copiilor, iar filozofia pe care se întemeiază este că relaţiile pozitive dintre copii încă de la vârsta preşcolarităţii previn excluderea şi bullyingul.