Prețul motorinei a crescut în permanență, în ultimele săptămâni, la benzinăriile din România, pe fondul a ceea ce se preconizează deja a fi o criză a motorinei la nivel global. Comparativ cu nivelurile de la sfârșitul lunii iunie, motorina este cu peste un leu pe litru mai scumpă.

Piața românească a carburanților este încă una în care consumul de motorină este majoritar (peste două treimi din totalul carburantului consumat), în condițiile în care cererea internă nu este satisfăcută de producția celor trei rafinării românești. Așadar, pe net, România importă motorină și exportă benzină.

Chiar dacă cotaţiile la petrol sunt în creştere accelerată, ajungând recent la 95 de dolari per baril – maximumul anului – acest avans este unul modest comparativ cu explozia cotaţiilor la motorină. Pe piaţa din SUA preţurile la motorină trecuseră de 140 de dolari per baril, cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată pentru acest moment al anului. Preţurile de referinţă în Europa au crescut şi ele cu 60% în ultimele luni., iar cotațiile pentru zona medireaneeană, cele luate în calcul și pentru piașa din România, depășiseră nivelul de 1.000 de dolari pe tonă.

 

Citiți analiza integrală pe Economica.net