Guvernul României trebuie să reactiveze schema de restituire parţială a accizei pentru a menţine competitivitatea industriei de transport rutier într-o piaţă europeană cu volume în scădere, susţine, într-un comunicat de presă, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
UNTRR menţionează că a solicitat prim – ministrului Marcel Ciolacu şi ministrului Transporturilor şi Infrastructurii Sorin Grindeanu iniţierea procedurii de restituire a accizei la carburant, pentru menţinerea competitivităţii sectorului transporturilor rutiere. Această solicitare a industriei transporturilor rutiere vine în contextul majorărilor succesive ale nivelului accizelor la motorină, stabilite pentru anul 2024 conform Legii 296/2023.
Conform organizaţiei, începând cu 1 ianuarie 2024, acciza la motorină s-a majorat la 1.850,95 lei/1000 litri, urmând a doua majorare la 2.183,85 lei/1000 litri începând cu 1 iulie 2024.
„După aceste majorări importante, acciza la motorină va trece de pragul de 400 euro la 1000 litri şi, istoric vorbind, atunci când acciza a ajuns la acest prag, în ultimii zece ani s-a activat sistemul de rambursare parţială a accizei către operatorii de transport rutier”, a explicat secretarul general UNTRR, Radu Dinescu.
Transportatorii rutieri solicită instituirea urgentă a schemei de rambursare a accizei la carburant pentru a putea rămâne competitivi. Potrivit acestora, la creşterea costurilor fără TVA pentru motorină în România, poate să apară imediat migrarea volumelor de alimentare din România în Ungaria/Bulgaria cu până la 20%, aşa cum s-a mai întâmplat, mai ales ţinând cont că Ungaria este una dintre ţările care restituie parţial acciza, iar restituirea TVA din Ungaria către transportatorii din România funcţionează extrem de predictibil. Dacă preţul cu TVA al carburantului va fi mai mic în Ungaria/Bulgaria, şi alţi consumatori privaţi, nu doar utilizatorii profesionişti, vor migra.
În conformitate cu articolul 342, alineatele 9 şi 10 din Codul Fiscal, UNTRR solicită autorităţilor introducerea unei scheme de reducere a nivelului accizelor pentru firmele de transport rutier, prin restituirea sumelor reprezentând diferenţa dintre nivelul standard al accizelor şi nivelul redus al accizelor către operatorii economici licenţiaţi în Uniunea Europeană, care nu poate fi mai mic decât nivelul minim de 330 euro/1000 litri prevăzut în Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice. Organizaţia susţine că, dacă acciza este 400 euro/1000 litri, se pot restitui maximum 70 euro/1000 litri, conform legislaţiei naţionale şi europene în vigoare.
UNTRR reaminteşte că legislaţia europeană prevede posibilitatea restituirii parţiale a accizei suplimentare către utilizatori profesionişti, iar 6 state membre UE aplică aceste prevederi în mod constant, în timp ce România a aplicat ocazional, doar când valoarea accizei la carburant a înregistrat valori peste minimumul prevăzut în legislaţia europeană. În ultimii zece ani, schema de restituire a accizei la carburant a mai fost activată de trei ori în România.
„Industria transporturilor rutiere contribuie cu 46% din exportul de servicii al României şi de aceea este cu atât mai importantă menţinerea competitivităţii transportatorilor rutieri români. Sectorul transporturilor rutiere de mărfuri este coloana vertebrală în logistica mărfurilor din România. Conform Analizei UNTRR – Piaţa Transporturilor rutiere 2018-2030, în anul 2022 şi preliminar în 2023, transportul rutier de mărfuri a constituit 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim) din parcursul total al mărfurilor măsurat în milioane tone – km”, se precizează în comunicat.
La acest început de an, firmele de transport rutier se confruntă cu numeroase provocări precum majorarea accizelor, costurile cu asigurarea RCA şi timpii mari de aşteptare la frontiere, povara administrativă suplimentară generată de noile prevederi RO e-Transport şi costurile legate de respectarea Pachetului Mobilitate 1, precum retro-echiparea obligatorie cu tahograf inteligent 2 şi amenzile abuzive.
În aceste condiţii, UNTRR estimează o creştere generală a costurilor de operare ale transportatorilor rutieri de până la 15% în 2024, în timp ce marja de profit va scădea, în lipsa implementării costului de referinţă în transporturile rutier, pentru că tarifele de transport nu vor absorbi integral creşterea costurilor, ceea ce va afecta serios competitivitatea tuturor companiilor de transport şi funcţionarea şi, chiar, supravieţuirea unora dintre acestea care deja se confruntă cu dificultăţi serioase. AGERPRES